5 typów struktur konkurencyjności dla biznesu

Jednym z kryteriów podziału spółek egzystujących na rynku jest ich makro otoczenie
konkurencyjne. Prezentujemy 5 struktur gałęzi pod względem konkurencyjności

1. Czysty monopol- występuje wtedy gdy jedna firma dostarcza całą produkcję dóbr czy też usług na danym obszarze geograficznym. Monopolista nie poddany kontroli państwa
mógłby ustalić bariery wejścia dla swoich konkurentów dzięki czemu działałby w pojedynkę i maksymalizował zyski. Ponadto w rynkach których funkcjonuje monopolista
to takie przedsiębiorstwo z racji tego, iż klienci są skazani tylko na niego może wydawać
niewiele na reklamę. Monopol to spore ryzyko, ponieważ jest tępiony przez urząd antymonopolowy, oraz jest kładziony nacisk na gospodarkę wolnorynkową oraz taką gdzie każdy może swobodnie inwestować w dowolne branże.

2. Czysty oligopol- Składa się z kilku spółek wytwarzających ten sam produkt o zbliżonej do siebie funkcjonalności. Przykładem oligopolu są różnego rodzaju komunikatory internetowe. Zaledwie 5 spółek takich jak Gadu Gadu, Tlen, Gandu, czy Kadu wytwarza oprogramowanie o zbliżonej do siebie funkcjonalności użytkowej.

3. Oligopol zróżnicowany- Składa się z kilku spółek które wytwarzają zbliżony do siebie produkt, ale jednak częściowo zróżnicowany. Przykładem oligopolu są producenci samochodowi. Pojazdy są zróżnicowane pod względem technologii konstrukcyjnej, ceny, statusu przeznaczenia oraz grupy docelowej odbiorców.

4. Konkurencja monopolistyczna- występuje gdy wielu konkurentów wytwarzających produkt zróżnicowany, oferujący różne walory estetyczne, użytkowe.

5. Konkurencja doskonała- Składa się z wielu konkurentów oferujących ten sam produkt czy też usługę. To zdecydowanie najpopularniejsza forma konkurencji na świecie. Zaliczają się do nich chociażby restauracje, których wszędzie jest pełno, sklepy odzieżowe, komisy samochodowe i inne spółki z popularnych branży.

Przedsiębiorstwa funkcjonują w swoim mikro otoczeniu oraz makro otoczeniu. Mikro otoczenie to przede wszystkim bliscy kontrahenci, księgowi, dostawcy towarów, oraz pracownicy
natomiast makro otoczenie przedsiębiorstwa to klienci, urzędy skarbowe, czy rząd który swoimi decyzjami kształtuje prawa podaży i popytu.

Jeśli masz jakiekolwiek pytania odnośnie artykułu pytaj śmiało na maila. mateusz@europolnexis.com.pl
Na pewno Tobie odpowiem.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

60 + = 68