Analiza SWOT i analiza scenariuszowa, czyli jak wybrać dobry pomysł na biznes

Przed podjęciem jakichkolwiek decyzji odnośnie wejścia w biznes warto przeprowadzić analizę.
Z tego artykułu dowiesz się jak zrobić to w praktyce.

Zanim przejdziemy do konkretów najpierw musisz wiedzieć kilka podstawowych kwestii dotyczących branży w której działasz.

Czy rynek rośnie czy maleje? Posłużę się tutaj pewnymi przykładami. Zasięg internetu jeszcze parę lat temu rósł w błyskawicznym tempie na poziomie 10-15% rocznie. W Unii Europejskiej średnio 70% gospodarstw domowych posiada już dostęp do internetu. Największe portale rosły w błyskawicznym tempie. Podobnie sprawa wygląda w przypadku firm ochroniarskich. Wartość firm takich jak Solid Security, czy Impel, systematycznie rośnie. Wnioskować można, że każdy rynek który rośnie jest dość dobrym pomysłem na własną działalność gospodarczą.

Czego klienci oczekują od firmy działającej na danym rynku? Tutaj najlepszym rozwiązaniem będzie porozmawianie z potencjalnymi klientami, którzy znajdują się w Twojej grupie docelowej.
Klient musi dostać to czego oczekuje, i musi być zadowolony.

Bariery wejścia. W przypadku niektórych typów spółek wejście w biznes może być utrudnione. Na przykład przez zbyt wysoki wkład finansowy. Albo przez konieczność posiadania koncesji. Musisz wiedzieć czy pomysł na działalność jest łatwo osiągalny.

Bariery wyjścia. Ten przypadek też jest istotny, bo nie zawsze jest łatwo zamknąć firmę, która przynosi straty. Kontrahenci mogą wywierać presję, że firma musi dalej trwać pomimo tego, iż notuje straty. Ponadto spółka może mieć umowy z innymi podmiotami gospodarczymi na dłuższy czas no i w związku z tym zamknięcie jej może okazać się skomplikowanym rozwiązaniem. A my będziemy zmuszeni do tego, aby bezustannie dokładać do biznesu.

Czy biznes jest etyczny ekologicznie? W tych czasach jest kładziony ogromny nacisk na ekologię.
Biznesy które nie są ekologiczne są tępione przez różnego rodzaju organizacje.

Po odpowiedzi na te kluczowe pytanie możemy przejść to samej analizy.

Czym jest analiza scenariuszowa?

Analiza scenariuszowa zawiera możliwe negatywne scenariusze zdarzeń, takie, które mogą zaszkodzić biznesowi który planujemy prowadzić. Do tych kwestii, które znajdują się w każdej analizie należy zaliczyć ryzyko kar, domiarów, nieuczciwych kontrahentów, ryzyko braku płynności kapitałowej. Do analizy scenariuszowej musimy dodać również sposoby rozwiązania tych problemów. Za przykłady można tutaj podać, że w przypadku handlu żywnością występuje ryzyko nieświadomej dla przedsiębiorcy, sprzedaży żywności przeterminowanej, albo skażonej. Wtedy to ryzyko możemy przekazać osobom trzecim. Takim jak producent żywności.
Ryzykiem dla banku może być nierzetelność menadżerów, którzy mogą dokonać defraudacji. Wtedy ryzyko ponosi firma ubezpieczeniowa, ponieważ każdy bank ubezpiecza swoje środki.
Ryzykiem dla firmy transportowej może być awaria ciężarówki, lub brak zapłaty za kurs. Podczas ryzyka braku uregulowania rachunku za fracht ratunkiem jest windykacja, outsourcing windykacyjny lub sprzedaż długu.

Jeśli w analizie scenariuszowej znajduje się zbyt dużo punktów, które są ryzykowne wtedy dla dobra własnych finansów lepiej jest odstąpić od działania na takim rynku. Przede wszystkim w trosce o własne dobro finansowe.

Analiza SWOT.

Analiza SWOT zawiera mocne i słabe strony pomysłu na biznes, oraz perspektywy i zagrożenia. Te analizy powinny znaleźć się w praktycznie każdym biznes planie. Jeśli słabych stron biznesu jest znacznie więcej niż pozytywnych
to taki pomysł na własną działalność gospodarzą nie jest najlepszym rozwiązaniem. Jeśli dobrych aspektów jest więcej to znaczy, że pomysł jest świetny. Ryzykanci niemalże zawsze wszystko tracą a przypadki, że strzał życia okaże się trafny i udany są sporadyczne i rzadkie.

Podsumowanie.

Analiza SWOT i analiza scenariuszowa pomagają zrozumieć potencjalne zagrożenia ze strony biznesu dla osoby, która planuje prowadzić działalność w danej branży. Prawidłowa analiza powinna być przeprowadzana podczas burzy mózgów. Najlepiej z kilkoma a nawet kilkunastoma ekspertami. Wtedy jest większe prawdopodobieństwo, że weźmiemy pod uwagę wszystkie aspekty które mogą nam zaszkodzić. Jeśli pomysł wypada słabo wtedy najlepszym rozwiązaniem jest odstąpić od działania na tym rynku. No i zająć się czymś innym. Ryzykować można, ale z zachowaniem dozy rozsądku i zdrowego pomyślunku. Jeśli masz pytania to napisz do mnie na maila na pewno Tobie odpowiem. Mateusz@europolnexis.com.pl